strona główna > gdzie kupić
wybierz miasto:
A B C D E F H K L M N P R S W KONKURSY

Bilbao
Guggenheim Bilbao
"Soto. The Fourth Dimension"
18.10.2019 - 09.02.2020

Jesús Rafael Soto (1923-2005), którego retrospektywną wystawę otwiera Guggenheim Bilabo, wpisał się w poczet fundatorów op-artu i sztuki kinetycznej, tuż obok Victora Vaserely’ego, Jeana Tinguely’ego, Ja’akowa Agama, Bridget Riley czy Julio Le Parca. Jego praktyka artystyczna – jak sam przekonywał – wyrosła z wnikliwego studiowania impresjonizmu i konfrontacji dokonań tegoż nurtu z rzeczywistością, w której żył. Gra światła i cienia z XIX-wiecznych płócien nie odzwierciedlała tego, co Soto obserwował w rodzimej Wenezueli. Zamiast miękkiego rozmycia plam, dostrzegał bowiem ostre podziały. „Moja sztuka jest całkowicie abstrakcyjna. Nie kopiuję natury, lecz wyizolowuję fundamentalne własności rzeczywistego świata” – mówił Soto. To właśnie badaniu relacji kształtu, koloru, światła, ruchu i przestrzeni poświęcił swoją twórczość.
Po ukończeniu nauki w Szkole Sztuk Plastycznych i Stosowanych w Caracas Soto osiadł w 1950 roku w Paryżu, gdzie przyswajał teoretyczne założenia awangardowych nurtów związanych z abstrakcją geometryczną. W sposób szczególny interesowały go zagadnienia powtórzenia i rytmu, zarówno w kompozycjach malarskich, jak i rzeźbiarskich. Analizował mechanizmy funkcjonowania ludzkiego aparatu percepcyjnego, starając się unikać przy tym kreowania mamiących wzrok iluzorycznych sztuczek. Nie złudzenia, lecz faktyczne zjawiska wizualne interesowały go najbardziej. Kreując, poddawane permutacjom, kompozycje z figur geometrycznych i linii, wystawiał na próbę optyczne uposażenie widza. Zmuszał go do ruchu względem dzieła sztuki, które zmieniało się w zależności od perspektywy. Dowodzi tego cykl „Vibrations” – trójwymiarowe konstrukcje bazujące na czarnych pasach oraz metalowych listwach. Tytułowe rozedrganie tych struktur generowane jest za sprawą ruchu widza. Około roku 1967 Soto rozpoczął pracę nad „Pentetrables” – serią kompozycji, wykonanych z podwieszanych plastikowych lub metalowych tub. Ich geometryczne formy ulegają jawnym przeobrażeniom wraz ze zmianą pozycji oglądającego, który niejako wnika do wnętrza tych instalacji. „Kiedy wchodzisz w Pentetrable, doznajesz wrażenia, jakbyś wpadł w lekki wir, w totalną pełnię wibracji” – twierdził artysta.

Pokaz w Guggenheim Bilbao koncentruje się na czwartym wymiarze w przestrzennej sztuce Soto – a więc zaangażowaniu czasu w akcie postrzegania. Artyście udało się przełamać barierę oddzielającą widza od dzieła, a jednocześnie uzależnił istnienie tego drugiego od obecności i aktywnej partycypacji odbiorcy.  (Wojciech Delikta)

Jesús Rafael Soto, „Untitled (Random II)”, 1996, acrylic paint on wood and metal, 203 x 405 cm, AVILA-Atelier Soto, © Jesús Rafael Soto, VEGAP, Bilbao, 2019

 

[zwiń]

   »

Listopadowy „Arteon” już w sprzedaży, a w nim:Wojciech Delikta przedstawia sylwetkę i twórczość Dory Maar w kontekście retrospektywnej wystawy w Tate Modern w Londynie. Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystawę „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a Georgii Gruew pisze o Williamie Blake’u z okazji wystawy jego dzieł w Tate Britain. Z kolei Kajetan Giziński recenzuje 7. Międzynarodowe Biennale Pasteli w Nowym Sączu. W najnowszym „Arteonie” także: o pokazie „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy”, odbywającym się w Muzeum Sztuki w Łodzi, pisze Karolina Greś. Twórczość Pawła Nowaka przedstawia Zofia Jabłonowska-Ratajska. W rubryce „Czytanie sztuki” Karolina Staszak omawia plakat tegorocznego Marszu Niepodległości. Z kolei Zbigniew J. Mańkowski zastanawia się nad wolnością artysty w kontekście filmu „Van Gogh. U bram wieczności”. W listopadowym „Arteonie” również: w ramach działu „Sztuka młodych” Maria Roszyk omawia twórczość Joanny Pietrowicz, a w rubryce „Zaprojektowane” Ilona Rosiak-Łukaszewicz prezentuje biżuterię etniczną jako kod kulturowy. Zapraszamy do lektury!

Okładka: Dora Maar, „The years lie in wait for you”,c. 1935, photograph, gelatin silver print on paper 355 × 254 mm, The William Talbott Hillman Collection, © ADAGP, Paris and DACS, London 2019, mat. pras. Tate Modern

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

W sieci salonów „Empik” i innych punktach sprzedaży prasy.

A także:

Katowice
Zła Buka, Rondo Ziętka 1

Kraków
Muzeum Sztuki Współczesnej, ul. Lipowa 4

Opole
Galeria Sztuki "Autor", ul. Rynek 10

Poznań
Sklep dla plastyków „Art – Mat”, ul. 23 Lutego 20
Galeria Miejska „Arsenał”, Stary Rynek 3
Księgarnia „Powszechna’, ul. Szkolna 5
CIM, ul. F. Ratajczaka 44
Muzeum Narodowe, Al. Marcinkowskiego 9

Szczecin
Trafostacja Sztuki, ul. Św. Ducha 4

Toruń
Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu", ul. Wały Gen. Sikorskiego 13

Warszawa
Galeria „Zachęta” pl. Małachowskiego 3
Księgarnia "Serenissima", CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2

Wrocław
Muzeum Narodowe, pl. Powstańców Warszawy